Ann-Charlotte

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Tankar efter o sett Livet blir bättre

Av ann-charlottesjogren - 2 februari 2012 12:07

Låg o tittade på Livet blir bättre igår kväll var Emma Igelström berättade om sitt liv o hela den biten som programmet handlar! Jag kan säga att jag grät mig igenom HELA programmet, för att PRECIS ALLT det som hon berättade om stämde in så sjukt väl på mig, frånsett att jag simma inte, är o har inte varit anorektikern som spyr upp maten o jag har inte haft bulimi! Frånser man dessa få bitarna så stämde allt in på mig!!


Jag är en person som har prestationsångest jag måste klara det, kvittar vad saken gäller... Men trots att jag går ifrån situationen som en vinnare så känner jag inte det så... Jag ser bara ett mörker, jag presterade mitt allra bästa på fotbollsplanen, när min kropp inte längre orkade eller klarade av detta längre, så kan jag se nu att det var nog DÄR som jag tappade bort mig själv o tron på livet... När min pappa gick bort så sörjde jag inte honom, utan jag flydde in i skolans värld o fick otroligt bra betyg trots det som hänt mig o resten av min familj!


När mitt liv VERKLIGEN slogs till miljoner bitar 2007-2008 så orkade jag inte med livet längre, förnekade fortfarande vid detta laget att jag inte alls saknade min pappa o hela den biten!! Jag är så arg på mig själv över att jag låtit så mycket hända mig här i livet som gjort o gör att jag mår sämre o sämre... Har sån panik o ångest över att jag inte har ett slutbetyg o troligen aldrig kommer att ha ett slutbetyg heller!! 


Jag ville vara bäst i det jag var bra på, men jag var aldrig bra nog i mina egna ögon o jag är det inte än idag! Som igår exempelvis var jag o styrketränade på jag vet inte hur länge, gjorde bra ifrån mig där TROTS att det var första gången på evigheter!! Men jag är o var inte nöjd över min prestation, visst hade jätteroligt när jag o min kompis tränade... Men jag kände att jag inte hade gett ALLT, jag kunde ha pressat mig själv LITE till... Ska träna idag med o ska pressa mig till det yttersta, vet om att det troligen inte kommer sluta väl, men jag är den typen av person som inte kan känna mig nöjd trots att andra tycker att jag gjort mitt bästa o ska vara nöjd!!


Som jag sa till sjuksköterskan i tisdags att jag HATAR det jag ser i spegeln, det gör jag verkligen, jag har ett sånt sjukt hat gentemot mig själv! Det är därför som jag har tagit till rakbladet o kom in i självskadebeteéndet! Jag skär mig inte för att dö eller som ett rop på hjälp, jag gör det för att jag hatar mig själv o min egen kropp o vad både min kropp o mitt psyke har fått utstå hela mitt liv!! Jag mår skit det nekar jag inte, men jag kan sätta på mig en mask som ingen ser igenom, en ren fasad som visar att jag är o mår som de flesta i allmänhet gör! Inte att jag mår så dåligt som jag gör, att jag konstant har ångest o panik som blir värre inför vissa saker etc!


Det är bara min mamma som sett o hört detta, jag vill inte leva ett liv som detta, men jag är född till o må såhär o ha en kropp som inte funkar som den borde göra!! Jag var sjukt vältränad när jag tvingades sätta skorna på hyllan o lova att aldrig mer sätta min fot på en fotbollsplan i alla fall inte som en spelare... Jag vet inte om det är jag själv som har förstört min egen kropp, insidan, att jag förstört mina knän o resten av kroppen för att jag inte lyssnade till då min kropp sa ifrån att detta går inte, sluta genast med det du gör!!!


Men jag är som dem kallade det i programmet igår en prestationsmänniska som inte kan glädjas åt det man gjort när man nått sitt mål!! För mig är det allt eller inget, det finns inget mellanting i mitt liv eller i mina val/handlingar, det är sjukt när man tänker efter att man inte själv vet när eller var spärren går utan man bara fortsätter tills kroppen säger ifrån, i Emmas fall så kollapsade hon pga sina ätstörningar o i mitt eget fall så vet jag att det leder till förlorad känsel i mina ben... Det är allt eller inget som gäller, ett mellanting existerar inte i min värld som sagt...


Jag mår sjukt dåligt varje dag, en del dagar o veckor är jobbigare än andra, det hjälper inte direkt på att jag måste prestera för att jag själv tror att jag kan lura mig själv att jag mår "bra/bättre", för jag känner mig misslyckad om än att jag lyckades!! När jag låg o tittade på programmet igår så tänkte jag att jag ska skriva ner saker o ting o sedan läsa upp det för dem på psyk o för min mamma, läser min mamma detta nu så vill jag att du lyssnar på det jag har o säga o vill inte att du avbryter mig när jag läser upp det som jag skall skriva!!


Jag känner att det är något jag MÅSTE göra, dels för att du som min mamma ska få större förståelse för hur jag mår etc, du vill så gärna att jag ska berätta för dig vad det är som gör mig så ledsen de dagarna då jag skakar av panik o bara gråter o jag säger att jag inte vet varför... Svaret eller svaren du vill ha eller förståelsen får du kanske när jag läser upp det som jag ska skriva ner... VET redan med mig nu att det kommer bli jobbigt att skriva det här sk brevet eller texten, men det ger kanske andra runt omkring mig större förståelse för mig o över mitt mående samt vad som går runt i mitt huvud!! Jag vet om att jag inte är ensam om att må som jag gör, men många som mår psykiskt dåligt känner nog igen sig i att man känner sig sjukt ensam även om där finns en massa människor runt en, jag kan inte tala för alla men tror att det är så för många...

 
 
maria

maria

2 februari 2012 15:29

Din blogg är redigt bra. Känner igen mig i dig. En blogg jag kommer följa.

Mvh/ Maria

Kram

http://cevinsmamma.bloggplatsen.se

ann-charlottesjogren

2 februari 2012 15:32

Tack för dina fina ord o komplimangen, kommer att titta in i din blogg med :) När du läst ngt du gillar eller undrar så kommentera lite lättare då :) Nä nu måste jag sminka mig osv innan jag ska iväg till styrketräningen!! Ha det bra o sköt om dig o din son o resten av familjen hoppas ni mår bättre snart!!

Kram A-C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ann-charlottesjogren - 27 november 2013 23:25

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist, anledningarna är många... Både i negativ o positiv bemärkelse, under detta året som har gått så har otroligt många saker hänt!! Gjorde en undersökning som har fast ställt en diagnos vad det gäller min mage o m...

Av ann-charlottesjogren - 25 december 2012 22:40

Ännu en kväll var jag sitter o funderar o tänker på vad är det som går fel o blir fel... Så fort jag hittar en kille som verkar o vara intresserad utav mig precis som jag är av honom så försvinner ALLT!!! Alla killar säger att det är inget fel på mig...

Av ann-charlottesjogren - 22 december 2012 22:09

Idag har jag sovit i lägenheten i EXAKT en vecka (natten till imorgon då vill säga!). Det tar sin lilla tid då min fot sätter rätt så många stopp o spärrar, men idag eller ja rättare sagt ikväll bestämde jag mig för o trotsa den o dessa DJÄVULSKA smä...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Presentation/Profil


Behandla mig på samma sätt som du själv vill bli behandlad! Min blogg handlar om hur det är o leva med psykiska problem/handikapp men även fysiska sådana!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Antal besökare

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards