Ann-Charlotte

Direktlänk till inlägg 7 september 2011

Fakta: Skillnaden mellan Aneroxia o Bulimi, i detta inlägget är det Aneroxia

Av ann-charlottesjogren - 7 september 2011 15:38

Innan jag börjar skriva detta inlägget så vill jag börja med att tipsa er om att läsa boken  "Zebraflickan skriven av Sofia Åkerman"! Det är en självbiografi o en väldigt gripande bok i sig!! Boken ser ut såhär:

 


Aneroxia nervosa


Jag tänker här nu klart o tydligt förklara så att ALLA  förstår att aneroxia samt bulimi INTE är samma sak, men dem har väldigt många likheter som ni kommer kunna läsa i nästa inlägg! Aneroxia är en väldigt allvarlig form utav gruppen ätstörningar, tecken på aneroxia eller hur den yttrar sig är i självsvält o i samband med detta även ofta överdriven träning! Oftast så debuterar denna sjukdomen hos tonårsflickor, men detta utesluter inte alla, potentiellt så kan alla drabbas, man uppskattar att 1 av 10 som drabbas av aneroxia är av det manliga könet!


Dödligheten av sjukdomen är hög, högre än vad många tror, enligt en del studier så är det den psykiska sjukdomen som i procent är av högst dödlighet! Man brukar allt som oftast i samhället benämna sjukdomen som anorexia eller anorexi, men detta är bara förkortningar o är inte den riktiga benämningen! Översätter man aneroxia ifrån det latinska namnet så står det för vanlig aptitlöshet!


 (Bilden är tagen ifrån Google!!)   


Dock är anorexia nervosa den riktiga medicinska benämningen, då detta betyder nervös aptitlöshet, men detta är ändå bara en term som inte ordagrant omfattar alla anorektiker, detta i o med att en del, men långt ifrån alla kan behålla förmågan att känna av o tolka hunger! Ofta så brukar sjukdomen gå hand i hand med bulimia nervosa, men det som skiljer dessa åt på de punkterna att en anorektiker självmant framkallar kräkning eller på ett annat kompenatioriskt beteende som en nödlösning, snarare än som en rutinhandling o att hetsätning inte är lika frekvent förekommande hos personer med bulimia nervosa!


Vissa är periodvis anorektiker o periodvis bulimiker! Som sjukdomen ser ut idag beskrevs för allra första gången i litteratur utav Richard Morton år 1684. Men det medicinska begreppet anorexia nervosa myntades inte först förrän år 1873 utav Sir William Gull (engelskman). Dokumentation om sjukdomen innan dess var ytterst sällsynt o sjukdomen hade aldrig tidigare heller riktigt blivit medicinskt dokumenterat! Om man inte behandlar sjukdomen så leder den dessvärre till döden!


En person som lider utav aneroxia är först o främst fixerad vid sin kropp, men även utav mat. Och det i sig har skapat en falsk, förvrängd men även felaktig självbild! Trots att spegelbilden knappt visar ett levande skelett så ser anorektikern sig själv som en överviktig person. Precis som med allt annat så gäller inte detta dock inte alla anorektiker! Något som är önskvärt är att stoppa sjukdomsförloppet innan den så kallade tippvikten, detta eftersom att möjligheterna för både familj o vänner är till mycket större nytta o hjälp! 
 (Bilden är tagen ifrån Google!!)  
Sjunker vikten till under tippvikten, då krävs det experthjälp. I dessa fallen så är det ofta slutenvård som blir nödvändigt! Detta för att få ett så gott o bra behandlingsresultat som möjligt! Var gränsen för tippvikten går, är högst individuell, men det kan vara så efter endast 7 kg viktnedgång! En otroligt vanlig "inkörsport" till sjukdomen är att man jämför sin egen kropp mot dagens ideal! Efter självsvältens funktion så kan sjukdomen övergå från
att enbart ha varit bantning, till en form av otroligt strikt disciplinerad självkontroll, man kan ofta säga att sjukdomen i nästan alla fall eller i många av fallen helt anpassar den drabbade anorektikern efter sitt eget förlopp!
Det är vanligt bland de drabbade faktiskt ofta förnekar att dem skulle vara sjuka! Dessutom åsamkar sjukdomen ett mycket stort lidande, inte enbart bara för den som är sjuk, utan drabbar det väldigt även mycket den drabbas anhöriga! Något man också ska notera att sjukdomen är enormt individuell! Men alla symtom stämmer inte överens dock inte överens alla som är drabbade av sjukdomen! 
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet själv vad denna sjukdomen innebär samt ställer till med, då jag själv är anorektiker. Jag svälter mig inte utan jag struntar i att äta istället.. Så det är vad dem på BUP kallade för anonym anorektiker! Jag är fortfarande sjuk, jag har svårt o äta men jag försöker!
 
 
 
 
Detta är jag i augusti 2003!!
Detta är jag o samma lille kille som bilden ovan fast sommaren 2006!!
Sträva INTE efter o se ut såhär, det är inte roligt att kämpa dagligen med maten!! Jag spyr inte upp maten med tanke på min kräkfobi, utan jag äter inte helt enkelt, att jag ser ut som jag gör IDAG beror på alla de olika medicinerna som jag tagit sedan november 2003!! Sträva inte efter idealet o vara smal, Du är fin precis som du är, det finns bara ett enda exemplar av just dig o det är du själv..!!!
Jag har lurat mig ifrån o bli inlagd så så många gånger o det är inget jag vill att ni som läser detta ska göra... Vill ni bli friska ta emot hjälpen som erbjuds Dig/Er, vill ni leva så ta emot hjälpen!! Jag vill leva o vara frisk o jag går redan o får hjälp, nu är jag dock överviktig pga mina mediciner som sagt!! Mitt mål är 65-68 kg, jag är nära mitt mål men ändå så långt därifrån!!
Så blir du erbjuden hjälp; TA EMOT DEN!!!!! Det är för ditt eget bästa samt för dem som bryr sig om dig!!! För jag tror knappast att NÅGON vill se att en person dem älskar ska tyna bort o dö ifrån dem, det finns bra hjälp o få, måste tipsa er om att läsa boken "Zebraflickan skriven av Sofia Åkerman"! Det är en självbiografi o en väldigt gripande bok i sig!! Boken ser ut såhär:   
 
 
 
 
 
 
 
 
Clara

Clara

17 december 2013 14:26

Hej! Din text var sjuuuukt bra! Beundrar den starkt! Jag är anorektiker. Jag får vård av en ätstörningsklinik på heltid. Jag går inte i skolan. Jag håller på att bli friskt men dom du säger, det är väldigt långt kvar. Även fast man kanske är ganska snöra sin normalvikt så har man mycket att kämpa. Jätte bra text! Fortsätt med det du gör, du klarar det! <3

http://m.nattstad.se/gealdrigupp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ann-charlottesjogren - 27 november 2013 23:25

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist, anledningarna är många... Både i negativ o positiv bemärkelse, under detta året som har gått så har otroligt många saker hänt!! Gjorde en undersökning som har fast ställt en diagnos vad det gäller min mage o m...

Av ann-charlottesjogren - 25 december 2012 22:40

Ännu en kväll var jag sitter o funderar o tänker på vad är det som går fel o blir fel... Så fort jag hittar en kille som verkar o vara intresserad utav mig precis som jag är av honom så försvinner ALLT!!! Alla killar säger att det är inget fel på mig...

Av ann-charlottesjogren - 22 december 2012 22:09

Idag har jag sovit i lägenheten i EXAKT en vecka (natten till imorgon då vill säga!). Det tar sin lilla tid då min fot sätter rätt så många stopp o spärrar, men idag eller ja rättare sagt ikväll bestämde jag mig för o trotsa den o dessa DJÄVULSKA smä...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Presentation/Profil


Behandla mig på samma sätt som du själv vill bli behandlad! Min blogg handlar om hur det är o leva med psykiska problem/handikapp men även fysiska sådana!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Antal besökare

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards