Ann-Charlotte

Direktlänk till inlägg 7 september 2011

Fakta: Kränkning/förolämpning

Av ann-charlottesjogren - 7 september 2011 14:04

I dagens samhälle så är det inte direkt så många som förknippar kränkning med vad det egentligen är, detta eftersom att man ofta använder sig utav andra ord istället! Jag kommer därför istället att använda ett mycket närliggande ord till kränkning nämligen förolämpning!!


Att förolämpa en person är genom att behandla denn* på ett nedsättande sätt så som i både ord eller handling, i vissa fall både ock! Det kan även röra sig om att man på något sätt tar ifrån personen eller rättare sagt gör ingrepp på personens rättigheter samt frihet! Att förolämpa/kränka någon kan vara en brottslig handling, vilket många nog inte tror eller tänker på!! Synonymer till båda orden är b.la förödmjuka, såra m.fl.


Att antingen förtala eller förolämpa någon kan vara en början till en ärekränkning, som sagt förolämpande handlingar kan vara brottsliga till exempel då man kollar på de olika lagarna som infaller under lagarna gentemot diskriminering! Man kan även se en kränkning att vara grunden till ett skadestånd gentemot den som fallit offer för detta!
En kränkning/förolämpning kan även vara att man inte respekterar en bestämmelse, överenskommelse eller rent ut sagt ett avtal av något slag!
 
 
 
Mer direkt info om förolämpning!
Vad syftar egentligen en förolämpning på? Syftet i sig är att antingen, förlöjliga, förnedra, kränka eller reta upp en person/personer! Oftast då man tänker på förolämpning så är det verbala sådana (muntliga!), men det kan faktiskt förekomma förolämpningar i form av exempelvis gester, klädsel, musik eller beteende etc.! Innebörden utav själva ordet förolämpning är att ett ord, uttryck/tonfall, har antingen en nedsättande eller klandrande karaktär!
Förolämpningar inom olika kulturer!
Beroende på vilken kultur man tillhör så kan även skillnaden på vad en förolämpning är vara mycket olika! Det är sällan att just den svenska verbala förolämpningen är kort o kärnfull, något i stil med "Jävla idiot!". Dock så finns det regionala skillnader runt om i Sverige då det kommer till hur en förolämpning/skällsord uppfattas!
 
Tittar man tex. på Sydeuropa, Sydvästasien samt Latinamerika, så är det absolut inte ovanligt att man försöker antingen såra eller förolämpa en person genom att verbalt förolämpar denn*s kvinnliga släktingar, i all synnerhet främst modern! I en del kulturer så kan det räcka med att man säger "Din mamma!", för att det ska anses nedlåtande för hela familjens heder o då allra främst i synnerhet den personen som agerar som familjens beskyddare! Men kollar man på den motsvarigheten i den kinesiska "hans mamma", så är det däremot inte ensamt i sig så mycket till en förolämpning! Det är mer utav ett kraftuttryck!
Är förolämpningar brottsliga?
Ja i Sverige är förolämpning ett brott enligt brottsbalkens kap 5 3§. Brottet i sig kan ge böter, men anses det som ett grövre brott så är maxstraffet 6 månaders fängelse! Enligt brottsbalken är en förolämpning en gärning som i sig består i att man på något sätt kränker en person inte bara någon enstaka gång (även detta är fel oavsett vilket!), beskylla personen eller genom någon annan form av beteende mot personen, likaså om handlingen i sig inte uppfyller villkoren för antingen/både förtal eller grovt förtal av en person!!
Min synpunkt/åsikt!
Om du orkat med o läsa enda ner hit, så är min åsikt den att detta INTE överhuvudtaget är acceptabelt, det förekommer på tok för mycket av detta i vårt samhälle.. Bara för att samhället är o i sig består av att man inte vill vara den som utsätts för handlingen i sig o man faller då offer för grupptrycket! ENBART för att man inte vill hamna på "fel" sida o själv bli förolämpad!! Jag har själv blivit kränkt o mobbad men även förolämpad, jag vet om att en person inte kan ändra samhället men kan man nå ut till det då framför allt i skolorna enligt min mening så kan man försöka o förhindra så mycket mer än om man bara ser förbi detta!!
Jag vill kämpa för att komma ut till skolor o prata om mobbning, förolämplingar, vad diverse ting i sig kan leda till o hur en person eller personer som blir utsatta för detta kan må o falla offer för det även i vuxen ålder! Men jag vill även nå ut med att det INTE är alla som mår dåligt av o blivit mobbade utan att dem blivit starkare under senare år o insett att det som folk sa  till dem i yngre år inte alls stämmer!! Men i de flesta utav fallen så kan mobbning o förolämpningar etc. leda till att man inte litar på andras ord, att det kan gå så pass långt att man känner att livet inte är värt o leva!!! DETTA är vad JAG personligen vill nå ut med o förhindra, men det är inte lätt då jag tillhör den senare skaran!! Jag litar inte på andra varken vad dem säger eller lovar, jag har o skadar mig själv, har försökt o ta mitt liv (kommer inom kort att komma ett inlägg om mina synpunkter o åsikter om detta!), jag litar inte på mig själv för jag vet EXAKT vad jag är kapabel till o göra!! 
Jag sitter inte med orken idag för att orka driva detta till något större o komma ut till skolor osv för att prata om mobbning o alla konsekvenser kring det här!!

 
Vi lever idag i ett mångkulturellt samhälle, vi infödda svenskar, men även personer som har utländska föräldrar som är födda här i Sverige o anser sig vara svenskar trots att de lever efter en annan kultur hemma, måste lära oss/sig att respektera o acceptera andra kulturer PRECIS som DE MÅSTE lära sig att acceptera samt respektera vår kultur osv!!
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ann-charlottesjogren - 27 november 2013 23:25

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist, anledningarna är många... Både i negativ o positiv bemärkelse, under detta året som har gått så har otroligt många saker hänt!! Gjorde en undersökning som har fast ställt en diagnos vad det gäller min mage o m...

Av ann-charlottesjogren - 25 december 2012 22:40

Ännu en kväll var jag sitter o funderar o tänker på vad är det som går fel o blir fel... Så fort jag hittar en kille som verkar o vara intresserad utav mig precis som jag är av honom så försvinner ALLT!!! Alla killar säger att det är inget fel på mig...

Av ann-charlottesjogren - 22 december 2012 22:09

Idag har jag sovit i lägenheten i EXAKT en vecka (natten till imorgon då vill säga!). Det tar sin lilla tid då min fot sätter rätt så många stopp o spärrar, men idag eller ja rättare sagt ikväll bestämde jag mig för o trotsa den o dessa DJÄVULSKA smä...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Presentation/Profil


Behandla mig på samma sätt som du själv vill bli behandlad! Min blogg handlar om hur det är o leva med psykiska problem/handikapp men även fysiska sådana!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Antal besökare

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards