Ann-Charlotte

Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Fakta: Fördomar

Av ann-charlottesjogren - 1 september 2011 18:00

Alla har vi fördomar om än det ena eller än det andra! Men vad är egentligen en fördom då?


En fördom är då man redan har ett förutfattat antagande om en person eller någonting! Det här är grundat på tillämpningen utav en sk stereotyp en uppfattning om en grupp som fördomen anses tillhöra! En stereotyp  kan ha etnisk, nationell eller religiös anknytning! Media sam populärkulturer kritiseras ofta för att ha en djup stereotyp i framställning utav våra könsroller!

Med tanke på att stereotyper både kan vara positiva såsom negativa, så kan även fördomarna vara likadana! Har man en negativ fördom mot en person så leder det ofta till att man har en positiv fördom om en annan person! Det kvittar om en stereotyp är av statistisk riktning eller innebär då att en fördom är densamma som övergeneralisering!

Ex. på fördomar är t.ex. "Isbjörnar går fritt på gatorna i Sverige" och "Alla svenskar är blonda".

 


Men jag vet även med mig om att det förekommer många fördomar mot många bloggare, jag vet många som kritiserar framför allt två bloggar som jag följer o det är http://evaaaah.blogg.se/ men även http://miixx.se/! Detta för att dem klär sig som dem vill, ser ut som dem gör o har sin personlighet! Dem är helt enkelt sig själv, dem spelar inte någon annan eller liknande!! Båda dessa bloggerskorna har inspirerat mig osv, jag har pratat lite med dem båda o det som många inte verkar tro om dessa underbara tjejerna är att dem inte har något innanför pannbenet! 


Men DÄR har ni sjukt fel, dem besitter med så mycket mer än ni tror, dem är inte egoistiska eller liknande, dem tar ingen skit av någon.. Visst i viss mån är vi alla egoister, men dem båda vill hjälpa samhället på ett eller annat sätt, precis som jag själv! Antingen gillar man dem eller så gör man det inte that's it liksom!! Dem båda är rätt lika till utseende o sätt, men samtidigt så skiljer dem sig åt något otroligt!! Jag har mina åsikter om dessa tjejerna o dem är inga mindre än positiva o inspirerade!! Så döm ALDRIG en bok efter dess utseende, det är då ni går miste om något inte vi som personer!! Jag kan bara säga att dem är otroligt vackra båda två o underbara, det är något jag står för o kommer till o fortsätta göra, vi gör alla olika val här i livet, dem har gjort sina val liksom jag gjort mina!! Jag säger bara "Go girls, ni är det som så många eftersträvar men inte når!!" O nä jag är inte homosexuell eller liknande, man kan faktiskt tycka att någon av det egna könet är vacker!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ann-charlottesjogren - 27 november 2013 23:25

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist, anledningarna är många... Både i negativ o positiv bemärkelse, under detta året som har gått så har otroligt många saker hänt!! Gjorde en undersökning som har fast ställt en diagnos vad det gäller min mage o m...

Av ann-charlottesjogren - 25 december 2012 22:40

Ännu en kväll var jag sitter o funderar o tänker på vad är det som går fel o blir fel... Så fort jag hittar en kille som verkar o vara intresserad utav mig precis som jag är av honom så försvinner ALLT!!! Alla killar säger att det är inget fel på mig...

Av ann-charlottesjogren - 22 december 2012 22:09

Idag har jag sovit i lägenheten i EXAKT en vecka (natten till imorgon då vill säga!). Det tar sin lilla tid då min fot sätter rätt så många stopp o spärrar, men idag eller ja rättare sagt ikväll bestämde jag mig för o trotsa den o dessa DJÄVULSKA smä...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Presentation/Profil


Behandla mig på samma sätt som du själv vill bli behandlad! Min blogg handlar om hur det är o leva med psykiska problem/handikapp men även fysiska sådana!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Antal besökare

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards