Ann-Charlotte

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Fakta: Mobbning samt var man främst som barn - o ungdom kan vända sig!

Av ann-charlottesjogren - 31 augusti 2011 19:07

Många säger sig att inte vara mobbare, men det är inte den som mobbar som vet hur den som blir mobbad känner! För det är ENBART den personen som blir utsatt för mobbningen som kan avgöra det!! Vissa personer är starka nog o stå emot mobbningen o därmed säga att "Ja jag var mobbad men jag tänkte inte låta dem slå mig till grunden!", sen dessvärre så finns det många på tok för många enligt min mening o säkerligen andras som begår självmord just pga mobbningen!


Det finns många olika kategorier som ingår under kategorin mobbning, med andra ord att säga så finns det INTE enbart EN slags form av mobbning utan den kan te sig på olika sätt etc.!


De vanligaste formerna av mobbning, kan du läsa om nedan!
* Den första är fysisk mobbning; detta innebär slag, sparkar, knuffar etc. Med andra ord allting som utförs rent fysiskt!!


Sen finns det den verbala mobbningen; Här ingår allt ifrån hot, rykten, hån, öknamn, det vill säga allting som är nedlåtande muntligt!!


Psykisk mobbning; här ingår allting som gör att man ser ner på personen, så som med blickar, suckar, kommentarer, att man imiterar en viss persons sätt.. Här ingår allting i stort sett som bryter ner en person psykiskt, även om all mobbning på ett eller annat sätt påverkar en psykiskt så är det ofta denna kategorin som gör att man ser nedlåtande på sig själv till sist!! Att man även ignorerar och fryser ute personen etc.


E-mobbning/Nätmobbning; all mobbning som sker antingen via olika chattsidor, hot via sms, trakasserier i bloggar, forum etc. Detta är med andra ord en indirekt mobbning, en del gör så att det blir en dubbelmoral utav denna mobbningen!


Övriga former; som man kanske inte direkt tänker på, så som att beställa varor, göra diverse ansökningar osv under den mobbades namn!

Lagstiftning
Det sorgliga med allt detta är att ingenstans i den svenska lagstiftningen under brottsrubricering står mobbning med! Dock kan diverse utav handlingarna ovannämnda kan ingå i mobbningen är och kan vara brottsliga! Allt som oftast är det tyvärr så.. Något så simpelt som att dagligen knuffa eller sätta felben för en person anses som misshandel..

Var sker det?!
Många tror att mobbning enbart är något som sker i skolan, men det sker även mobbning på arbetsplatser osv! Men jag kommer att börja med mobbningen i skolan. Många tror att det är så att den som mobbar är en svag person som är osäker i sig själv, forskaren Dan Olweus anser att det snarare är tvärtom, att mobbaren har bättre självförtroende än andra och är rätt aggressiva och har en avsaknad utav empati, detta kan bero på att mobbaren haft en dålig uppväxt med mycket våld i hemmet! Dock är det inte såhär i alla fall.


En person som faller offer för en mobbare är ofta icke-aggressiva, ängsliga och har dåligt självförtroende! När mobboffer kommer upp i vuxen livet så påvisar dem oftare/har en tendens till ångest och depression! Många skolor eller rättare skolledningarna väljer att inte göra något så länge det inte gör dem ekonomiskt lidande, men det finns fall då mobboffer begärt stora summor i skadestånd! Det må kanske kännas bättre för stunden, men det hjälper inte på längre sikt! Det samma kan ses på arbetsplatser, fast i andra former och liknande!

Begreppet mobbning finns numera i den svenska lagstiftningen,  den här lagen trädde i kraft den 1 april 2006 och går under diskriminerings lag! Lagen syfte är till för både ge elever inom det svenska skolväsendet ett skydd gentemot att på något vis bli diskriminerade samt även ett skydd gentemot någon annan form utav kränkande behandling!  I lagen ( 13 §) står det: ” Huvudmannen för verksamheten, rektorn eller någon med motsvarande ledningsfunktion eller personal får inte utsätta ett barn eller en elev för annan kränkande behandling”. (Wikipedia's ord!) 

Den här lagen innehåller en förteckning på åtta olika men typiska mobbningsbeteenden
* Förtal
* Undanhållande av information
* Saboterande av arbetsuppgifter 
* Utfrysning, åsidosättande, negligering
* Försök att injaga rädsla
* Överkritiskt bemötande, förolämpningar
* Kontroll av arbetstagaren i syfte att skada
* Omotiverade förflyttningar, fråntagnade av arbetsrum eller arbetsuppgifter, med mera.

Följande lagstiftningar gäller främst arbetsplatser/skolväsendet i andra länder:
* Sverige: Mobbning är brott mot arbetsmiljölagen.
* Frankrike: Mobbning på arbetet kriminaliserat sedan 2002.
* Belgien, Kanada, Australien: Kan rendera skyhöga skadestånd.
* USA, 16 delstater: Lag utarbetas för att möjliggöra skadeståndsansökningar.
* Storbritannien: Enskilda domar har fällts som avskräckande exempel. I ett fall utdömdes åtta miljoner svenska kronor till en förtvivlad anställd.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Känner du igen dig i något utav detta som jag nu skrivit, prata då med någon du har förtroende för, funderar du på självmord, det är ingen lösning på problemet/problemen. För då vinner bara den/dem som gjort dig illa på ett eller annat sätt. Det finns alltid hjälp och få, mediciner, terapi och liknande! Vet du inte direkt var du själv ska söka hjälp, så kontakta mig mer än gärna så ska jag se om jag kan hjälpa dig och finna hjälpen du tycker du behöver på din hemort samt hur du går tillväga för att få hjälp!! Ni får mer än gärna kommentera detta, inom de kommande dagarna så kommer jag att skriva om kränkningar samt förolämpningar!

 

 
 
 
 
 
DETTA ÄR INTE UPPREPAR INTE ACCEPTABELT!! 
Märker du av att någon utsätts för följande ta då kontakt med någon du har förtroende för och som kan hjälpa dig!!!!!!! Här nedanför kan du se var du kan vända dig, skolsköterskan men även skolkuratorn kan ge dig telefonnummer med mera till ställen du kan kontakta!!
Har du ingen som du känner riktigt förtroende för så kan du alltid vända dig till följande:
- Skolsköterskan (hon/han har tystnadsplikt!)
- Kuratorn på skolan (även hon/han har tystnadsplikt!)
- Känner du ett större förtroende för en lärare någon annan vuxen vänd dig då till den personen!
Sedan finns det såklart ställen du kan vända dig o vara helt anonym om du inte vill uppge ditt namn eller liknande:
- Friends (kommer till att återkomma med kontakt uppgifter osv har sänt iväg ett mail till dem för att få fram kontakt uppgifter osv, så håll ut!).
- BRIS (Barnens Rätt I Samhället) är till för alla under 18 år o man kan då ringa på följande:
Telefonnummer: 116 111 
Telefon öppettider:  
måndag-fredag kl 15-21
lördag-söndag kl 15-18
Det finns även en BRIS vuxentelefon- om barn!
 
Telefonnummer: 077- 150 50 50 (vilka öppettider denna telefonlinjen har finner jag inte!).
Du kan även komma i kontakt med BRIS via mail du måste då registrera dig, men jag länkar även till sidan så att du/ni lättare hittar direkt! 
Länken kommer här under:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag är o har själv varit ett offer för mobbning, så jag har väldigt stor erfarenhet av det hela o har ENORM empati för alla personer som blir utsatta för mobbning!!! Som sagt vill du ha mer hjälp eller liknande, kontakta mig då så hjälper jag dig att finna det du undrar över!!!
 
 
Björn Hultman

Björn Hultman

1 september 2011 09:03

Härligt bra inlägg! :)

http://antimobbning.wordpress.com

ann-charlottesjogren

1 september 2011 11:32

Tack så mkt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ann-charlottesjogren - 27 november 2013 23:25

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist, anledningarna är många... Både i negativ o positiv bemärkelse, under detta året som har gått så har otroligt många saker hänt!! Gjorde en undersökning som har fast ställt en diagnos vad det gäller min mage o m...

Av ann-charlottesjogren - 25 december 2012 22:40

Ännu en kväll var jag sitter o funderar o tänker på vad är det som går fel o blir fel... Så fort jag hittar en kille som verkar o vara intresserad utav mig precis som jag är av honom så försvinner ALLT!!! Alla killar säger att det är inget fel på mig...

Av ann-charlottesjogren - 22 december 2012 22:09

Idag har jag sovit i lägenheten i EXAKT en vecka (natten till imorgon då vill säga!). Det tar sin lilla tid då min fot sätter rätt så många stopp o spärrar, men idag eller ja rättare sagt ikväll bestämde jag mig för o trotsa den o dessa DJÄVULSKA smä...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Av ann-charlottesjogren - 20 december 2012 22:21

Herregud, imorgon så har jag bott i den här lägenheten i 1 vecka, sen är det julafton på måndag... Ska fira julafton hemma hos min mamma, vad som sker på nyårsafton eller vad jag ska göra är ännu oklart... Blir väl som förra året att jag sitter ensam...

Presentation/Profil


Behandla mig på samma sätt som du själv vill bli behandlad! Min blogg handlar om hur det är o leva med psykiska problem/handikapp men även fysiska sådana!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Antal besökare

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards